Radiografia unei fracturi strategice
Romania, piesa cheie pe flancul estic al NATO si pion in strategia de aparare a Uniunii Europene, isi joaca credibilitatea pe santierele a doua autostrazi vitale: A7 si A8. Incluse in proiectul european SAFE pentru mobilitate militara rapida, aceste drumuri de mare viteza sunt cruciale. Realitatea din teren, insa, dezvaluie o Romanie a contrastelor. In timp ce Autostrada Moldovei A7 avanseaza spectaculos, alimentata de fonduri europene si ambitii politice, Autostrada Unirii A8, esentiala pentru legatura dintre Moldova si Transilvania, ramane captiva intr-un labirint birocratic si politic. O tara cu doua viteze, unde progresul pe o directie accentueaza paralizia pe cealalta.
A7: Motorul PNRR pe banda de accelerare
Autostrada Moldovei este, fara indoiala, un succes in derulare. Finantata masiv prin Planul National de Redresare si Rezilienta, artera de 453 km de la Ploiesti la Siret a devenit un santier fanion. Progresele sunt palpabile, impulsionate de un calendar strict si de mizele politice. Recent, inaugurarea lotului Pietroasele-Buzau a completat un puzzle important, permitand acum soferilor sa circule neintrerupt pe autostrada de la Bucuresti pana la Focsani. Este un salt urias pentru infrastructura si pentru conectivitatea sudului Moldovei. Conform Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, ritmul se mentine alert. Pana la finele lui 2025, alti 55 de kilometri vor fi deschisi circulatiei intre Focsani si Adjud. A7 demonstreaza ca, atunci cand exista vointa si finantare, Romania se poate misca.
A8: Autostrada Unirii, blocata in proiect
In contrast total, A8 este imaginea neputintei administrative si a dezinteresului politic. Desi la fel de importanta pentru apararea nationala si vitala pentru dezvoltarea economica a unei intregi regiuni, autostrada care trebuie sa sparga Carpatii intre Moldova si Ardeal este stagnanta. Proiectul este sufocat de blocaje birocratice si de o lipsa acuta de determinare politica pentru a-l debloca. A8 ramane autostrada promisiunilor, un drum care exista mai mult pe hartie si in discursuri electorale decat pe teren. Aceasta inertie inseamna nu doar un transport dificil intre doua regiuni istorice. Inseamna o vulnerabilitate strategica pe harta UE si o frana trasa dezvoltarii Moldovei. Este simbolul dureros al incapacitatii statului de a duce la bun sfarsit proiecte de importanta nationala capitala.