Catalin Podaru, cunoscut în lumea afacerilor drept „nepotul lui Nicolae Ciucă”, a devenit un nume important, câștigând contracte uriașe cu statul român, de peste un deceniu. Fost ofițer activ al MApN, trecut în rezervă în 2011, ascensiunea sa în lumea afacerilor este remarcabilă, compania sa, Leviatan Design, înregistrând în 2023 o cifră de afaceri de aproape 500 de milioane de lei.
Succesul fulminant al lui Podaru este însă umbrit de controverse privind posibile favoritisme în relațiile cu MApN. Contractele obținute prin Leviatan Group Design au generat acuzații de parteneriate controversate, alimentând dezbateri aprinse în spațiul public.
Un stil de viață opulent, marcat de o impresionantă colecție de mașini de lux – printre care un Porsche 911 GT3 RS, un BMW Seria 7M, un Porsche Carrera, un BMW X7, un Porsche Cayenne și un Audi A6 – completează imaginea unui afacerist de succes. Sursele sugerează că succesul său ar fi legat de o puternică influență la nivel înalt, în special în cadrul Direcției Domenii și Infrastructuri a MApN, structura centrală responsabilă de administrarea patrimoniului imobiliar al ministerului.
Se vorbește despre un „triunghi de forță” format din Catalin Podaru, generalul de brigadă Cristian-Marius Apostol, șeful Direcției Domenii și Infrastructuri (DDI), și însuși Nicolae Ciucă. Această asociere a generat suspiciuni privind modul în care s-au obținut contractele.
„Contractul mileniului”, un contract de 100 de milioane de euro pentru lucrări de extindere și modernizare a bazei militare aeriene de la Campia Turzii, câștigat în 2021 de Leviatan Design, a amplificat controversele. La acel moment, compania lui Podaru nu depășise rulaje de 10 milioane de lei și avea doar 44 de angajați, ridicând semne de întrebare cu privire la capacitatea sa de a gestiona un proiect de o asemenea anvergură. Competitorii, inclusiv Intrakat din Grecia, grupul UTI, Bog’Art și Strabag, au contestat licitația, dar contestația a fost ulterior retrasă, după ce MApN a secretizat datele contractului, fapt ce a intensificat suspiciunile.
Parteneriate strategice. În 2018, Strabag s-a asociat cu Leviatan Design pentru un contract de 116.441.500 lei pentru lucrări de infrastructură la Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu” din Craiova. Această colaborare demonstrează o strategie de consolidare a poziției lui Podaru pe piața construcțiilor.
O altă realizare importantă a lui Podaru a fost intocmirea documentatiei tehnice pentru faza a doua a modernizării bazei aeriene de la Campia Turzii, un proiect complex și vital pentru securitatea națională, implicând proiectarea a 87 de clădiri pe o suprafață de 100.000 mp și 30 de platforme, drumuri și căi de rulare pe o suprafață totală de 500.000 mp. Acest proiect consolidează reputația lui Podaru în domeniul infrastructurii de apărare.
Diversificarea în sectorul sănătății. Ubitech Construcții, o altă firmă din portofoliul lui Podaru, a câștigat contractul pentru primul pachet de lucrări de construcții la Spitalul Regional de Urgență Cluj, un proiect estimat la 3,35 miliarde de lei, finanțat parțial de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Banca Europeană de Investiții. Această implicare în domeniul sănătății marchează o extindere strategică a afacerilor lui Podaru.
Leviatan Group, format din Leviatan Design, Ubitech Construcții, eConfaire Immersive Design și Copraag Entrepreneur, a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de peste 450 de milioane de lei în 2023, cu o creștere de 38% față de anul precedent. Podaru estimează o creștere suplimentară de 25% până la sfârșitul lui 2024, cu un portofoliu de proiecte contractate de peste 1,25 miliarde de lei. Grupul a derulat peste 35 de proiecte majore din 2020 până în prezent.
Asocieri și implicare. Catalin Podaru este asociat în trei dintre cele patru companii ale grupului și a deținut 30% din părțile sociale ale Ventomir Dev SRL, radiată în septembrie 2023. Această informație oferă o perspectivă asupra structurii afacerilor sale.
Concluzie: Succesul fulminant al lui Catalin Podaru ridică întrebări importante cu privire la transparența și modul de atribuire a contractelor publice în România, evidențiind necesitatea unor mecanisme mai eficiente de control și prevenire a eventualelor abuzuri.