Echipa de tranziție a lui Donald Trump propune o schimbare radicală de direcție pentru industria auto americană, punând capăt sprijinului acordat vehiculelor electrice și inversând politica administrației Biden.
Recomandările, nepublicate anterior, vizează oprirea subvențiilor pentru producția de vehicule electrice și stații de încărcare, precum și blocarea importurilor de mașini, piese și baterii din China. Această strategie reprezintă o ruptură totală față de planul administrației Biden de tranziție rapidă către vehiculele electrice și dezvoltarea unui lanț autohton de aprovizionare cu baterii, independent de China.
Trump, în campania electorală, a promis reducerea reglementărilor pentru mașinile cu combustibili fosili și anularea mandatului Biden de stimulare a producției de vehicule electrice. Planul echipei sale de tranziție ar redirecționa fondurile de la infrastructura pentru vehicule electrice către priorități naționale de apărare, inclusiv importurile de baterii și minerale din China.
Printre propunerile concrete se numără și eliminarea taxei de credit de 7.500 de dolari pentru achizițiile de mașini electrice, o măsură care ar putea lovi puternic vânzările și producția de vehicule electrice în SUA. Companii precum General Motors, Hyundai și Tesla ar fi afectate direct, deși Elon Musk, un susținător financiar al lui Trump, estimează că pierderile ar fi resimțite mai acut de competitorii săi.
Interesant este faptul că Departamentul Apărării a evidențiat vulnerabilitățile strategice ale SUA determinate de dependența de China în ceea ce privește mineralele esențiale pentru baterii și componentele vehiculelor electrice. Ironia stă în faptul că, pe de o parte se vorbește de independență energetică și securitate națională, pe de altă parte se propune o dependență sporită de importurile chineze.
„Când va primi mandatul, președintele Donald Trump va susține industria auto, lăsând loc atât pentru mașinile pe combustibil, cât și pentru cele electrice”, a afirmat Leavitt într-o declarație.
În același timp, se propune și anularea limitelor stricte impuse de guvern cu privire la poluarea cu gaze de eșapament, permițând producătorilor să revină la vehicule pe benzină. Se dorește, de asemenea, blocarea inițiativei Californiei de stabilire a propriilor standarde de emisii pentru vehicule, inițiativă adoptată de multe alte state.
Printre alte măsuri propuse se numără:
- Instituirea tarifelor pentru importurile de componente pentru mașini electrice, inclusiv baterii și minerale.
- Renunțarea la evaluările de mediu pentru proiectele de infrastructură pentru mașini electrice subvenționate federal.
- Asigurarea sprijinului pentru exporturile SUA.
- Utilizarea tarifelor drept instrument de negociere.
- Eliminarea cerințelor impuse agențiilor federale de a achiziționa mașini electrice.
- Încheierea programului Departamentului Apărării al SUA ce viza achiziționarea sau dezvoltarea de vehicule electrice militare.
Aceste propuneri ar putea rescrie complet viitorul industriei auto americane, cu implicații majore pentru mediu, economie și securitate națională. Rămâne de văzut cum va evolua situația și ce decizii concrete va lua administrația Trump.