Un raport recent dezvaluie o practica ingrijoratoare: marile companii alimentare vand produse mult mai putin sanatoase in tarile sarace comparativ cu cele bogate. Analiza a vizat 30 de companii globale, utilizand sistemul de clasificare Health Star Rating (din Australia si Noua Zeelanda), care atribuie stele produselor in functie de valoarea lor nutritiva (5 stele fiind maximul, peste 3,5 stele reprezentand o optiune sanatoasa).
Rezultatele sunt alarmante: in tarile cu venituri mici, produsele acestor companii au obtinut un scor mediu de 1,8 stele, in timp ce in tarile bogate, scorul a fost de 2,3 stele. Aceasta discrepanta semnificativa evidentiaza o politica comerciala dubla, care pune in pericol sanatatea populatiilor vulnerabile. Mark Wijne, director de cercetare, avertizeaza asupra necesitatilor de vigilenta din partea guvernelor tarilor sarace.
Este prima data cand acest indice compară evaluarea in functie de nivelul de venit al tarilor. Importanta analizei este subliniata de rolul din ce in ce mai important al alimentelor ambalate in criza globala de obezitate. Conform OMS, peste un miliard de oameni sufera de obezitate, 70% dintre acestia provenind din tarile cu venituri mici si medii, potrivit Bancii Mondiale.
Nestle, intr-un raspuns la raport, a mentionat angajamentul pentru cresterea vanzarilor de alimente nutritive si pentru promovarea dietelor echilibrate, subliniind fortificarea produselor pentru combaterea deficientelor de nutrienti in tarile in curs de dezvoltare. PepsiCo a refuzat sa comenteze, desi anul trecut si-a stabilit obiective pentru reducerea sodiului din chipsuri si pentru adaugarea de ingrediente integrale in produsele sale. Danone, cel mai bine clasat in indice, prin vocea Isabelle Esser, director de cercetare, calitate si siguranta alimentara, a recunoscut nevoia de imbunatatiri la nivel de industrie.
Concluzia este clara: discrepanta in calitatea produselor alimentare vandute in functie de venitul tarii este o problema grava cu implicatii majore asupra sanatatii publice globale. Este necesara o schimbare a practicilor comerciale ale acestor giganti alimentari, precum si o mai mare vigilenta din partea autoritatilor.