Un milion de jucători, o atenție neașteptată: Pentagonul și jocurile de război digitale.
Armata Statelor Unite, dar și alte forțe armate din lume, folosesc software-ul companiei britanice Slitherine pentru simularea scenariilor de luptă. Inițial destinat pasionaților de jocuri video, produsul a atras atenția Pentagonului, conform Wall Street Journal. Această evoluție reflectă schimbările rapide din domeniul militar, impuse de conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu, necesitând o adaptare constantă.
Jocurile de război: de la planificare clasificată la antrenament avansat.
Jocurile de război, mult timp apanajul comandanților și al planurilor secrete, permit testarea diverselor strategii și echipamente. Digitalizarea, accelerată de inteligența artificială, oferă lecții practice în condiții de siguranță și la costuri reduse comparativ cu manevrele militare reale. Capacitatea de a simula chiar și scenarii extrem de puțin probabile, cum ar fi războiul nuclear, sporește utilitatea lor.
Command: de la joc comercial la instrument militar.
Printre promotorii acestei noi abordări se numără Tim Barrick, colonel în rezervă al Marinei SUA, actualmente director al programului de jocuri de război la Universitatea Puscasilor Marini. El folosește jocuri pe computer și de societate pentru antrenament, demonstrând eficiența software-ului Command într-un exercițiu online cu opt ofițeri.
Slitherine Software: de la jocuri casual la parteneriat cu Pentagonul.
Software-ul Command, diferit de cele create de contractori sau institute de apărare, a devenit un succes comercial neașteptat. Utilizarea sa s-a extins rapid, Forțele Aeriene americane autorizând recent utilizarea sa în rețelele securizate, iar Comandamentul Strategic al Marii Britanii integrându-l în programele sale de instruire, educație și analiză. Chiar și analiștii taiwanezi apelează la Command pentru a analiza scenarii de conflict cu China continentală.
O bază de date impresionantă: cheia succesului Slitherine.
Succesul Slitherine Software, o afacere de familie, se datorează unei baze de date vaste și precise, ce cuprinde modele de avioane, nave, rachete și alte echipamente militare. Această precizie permite o modelare extrem de realistă a scenariilor de luptă. Pete Szabo, fost analist la Air Force Air Mobility Command, a folosit Command în 2017 pentru a modela consumul de combustibil al avioanelor militare, demonstrând eficiența software-ului ca instrument de analiză.
Avantajele și dezavantajele simularilor digitale.
Simulările digitale îmbunătățesc luarea deciziilor, conștientizarea spațială și abilitățile de manevră, susțin adepții. Colonelul Arnel David, consilier al generalului șef al NATO, subliniază importanța abilităților de joc pe câmpul de luptă. Însă, rămân controverse. Criticii susțin că jocurile de război digitale simplifică complexitatea reală a conflictului, algoritmii software-ului nefiind întotdeauna accesibili utilizatorilor, diminuând astfel elementul uman crucial.
Inteligența artificială: un aliat sau un obstacol?
Proiectul Gamebreak, dezvoltat de Northrop Grumman pentru Agenția de Proiecte de Cercetare Avansată a Apărării, a utilizat inteligența artificială pentru a procesa peste 200 de cvadrilioane de opțiuni în Command. IA ajută la crearea scenariilor, la rularea jocurilor și la analiza rezultatelor, însă, potrivit Annei Knack de la Institutul Alan Turing, rezultatele simulării sunt afectate de calitatea datelor introduse. Un aspect important este transparența algoritmilor, lipsa accesului la acestia putând afecta validitatea simulărilor.
Jocurile de război: o gamă extinsă de aplicații.
Nu toate jocurile de război se concentrează pe luptă directă. NATO, de exemplu, utilizează simulări pentru gestionarea crizelor. Jocurile axate pe domenii specifice, precum logistica, sunt mai ușor de proiectat, în timp ce modelarea conflictelor la scară largă necesită eforturi considerabile. Simularea unei invazii chineze a Taiwanului, desfășurată în 2022 de Center for Strategic and International Studies, a necesitat peste un an de planificare și 22 de runde de joc, fiecare durând o zi întreagă.
Originile lui Command: de la Harpoon la un succes global.
Locotenentul Larry Bond a creat Harpoon în 1980, un joc pe hârtie care a câștigat popularitate grație datelor tehnice despre sistemele militare. Tom Clancy, autorul celebrelor romane de spionaj, s-a inspirat din Harpoon pentru romanul său „The Hunt for Red October”. O versiune pe computer a lui Harpoon a fost dezvoltată, dar ulterior a dispărut. Dimitris Dranidis, un fan, a creat Command: Modern Operations în 2013, care s-a dezvoltat rapid datorită contribuțiilor utilizatorilor, mulți dintre ei militari. Baza de date a jocului cuprinde zeci de mii de articole, de la gloanțe la bombardiere, acoperind aproape toate echipamentele militare din prima linie, începând din 1946.
O colaborare neașteptată: Slitherine și Pentagonul.
După ce Pentagonul a solicitat reluarea jocurilor de război, un oficial al Forțelor Aeriene a contactat Slitherine, inițial pentru a se folosi de Harpoon. Însă, familia McNeil a prezentat Command, un joc comercial. Forțele Aeriene au trimis doi generali retrași pentru a evalua compania și baza de date a jocului. Slitherine a creat o versiune profesională, care respectă standardele de securitate și permite încărcarea datelor clasificate fără a compromite securitatea.
Command: testat și aprobat de milioane de jucători.
Command, cu aproximativ un milion de utilizatori, beneficiază de testarea constantă a comunității, o capacitate pe care industria de apărare nu o poate egala. Jocul se concentrează pe bătălii și lupte, nu pe campanii ample, fiind util pentru analiză detaliată. Becca Wasser de la CNAS consideră Command un instrument excelent pentru formare și educație.
Aplicații educaționale: Command în sălile de curs.
La o conferință de la Roma, organizată de Forțele Aeriene Italiene, s-a evidențiat utilizarea lui Command în educație. Locotenent-colonelul Thomas Silier a descris cum Command permite predarea planificării misiunilor, combinând teoria cu experiența reală. Simulările interactive au creat un mediu captivant, studenții reacționând entuziast la rezultatele simulărilor. Un student a declarat chiar că este mai interesant decât un meci de fotbal din Liga Campionilor.